• A

Otto Preminger

URRIAK

04

OCTUBRE

2019

18,00 H.

Doako sarrera

Entrada gratuita

 AULA / GELA

Photomuseumek  sustatu eta Zarauzko Udalak babestutako Aula/Gela kulturaren difusiorako programaren barruan, ostiral honetako saioan Otto Preminger jatorri judutarreko zinemagile amerikarraren inguruan izango da.

Wiznitz-en jaio zen 1906an, Bukovinako iparrean, egungo Ukranian, garai hartan Inperio Austro-hungariarran. 1915ean, bere familiarekin Vienara bizitzera joan zen eta han Zuzenbidean lizentziatu zen. Hala ere, abokatu lanetan denbora gutxiz lan egin zuen.

Izan ere, bere pasio handia antzerkia zen. Max Reinhardt-en, garaiko antzerki-zuzendari apartaren, zuzendaritza-laguntzailea izan zen. Geroago,  Gilbert Miller-ek, New Yorkeko antzerki produktore ospetsuak, Estatu Batuetara lan egitera gonbidatu zuen. Hollywooden zein Broadwayen lan egin zuen hainbat urtetan zehar eta hirurogei eta hirurogeita hamarreko hamarkadetan  Critic's Choice eta Full Circle obrak zuzendu zituen.

Zineman ere arrakasta izan zuen, hauexek dira bere lanik ezagunenak: Anatomy of a Murder ,1959; Laura, 1944; Angel face, 1952; River of No Return, 1954; Advise & Consent, 1962; Bunny Lake is Missing, 1965 eta The Human Factor (1979).

 

 AULA / GELA

Dentro del programa Aula/Gela de difusión cultural promovido por el Photomuseum y patrocinado por el Ayuntamiento de Zarautz la sesión de este viernes girará en torno al cineasta americano de origen judío Otto Preminger.

Nació en 1906 en Wiznitz, en el norte de Bukovina, actualmente Ucrania, por aquel entonces parte del Imperio Austrohúngaro. En 1915, la familia se estableció en Viena y allí se licenció en Derecho, pero ejerció de abogado durante poco tiempo.

Su verdadera pasión era el teatro. Llegó a ser ayudante de dirección de Max Reinhardt, uno de los grandes directores teatrales de la época. Posteriormente es invitado a los Estados Unidos por el productor de teatro neoyorquino, Gilbert Miller, y alternará durante varios años Hollywood con Broadway y montará en los años sesenta y setenta, Critic´s Choice y Full Circle.

También tuvo mucho éxito como cineasta y entre sus trabajos cabe mencionar: Anatomía de un Asesinato de 1959; Laura, 1944; Cara de ángel, 1952; Río sin retorno, 1954; Tempestad sobre Washington 1962; El rapto de Bunny Lake, 1965 y El factor humano, 1979.

 

 

 

Fernando Aire Xalbador

IRAILAK

27

SEPTIEMBRE

2019

18,00 H.

Doako sarrera

Entrada gratuita

 AULA / GELA

Photomuseumek  sustatu eta Zarauzko Udalak babestutako Aula/Gela kulturaren difusiorako programaren barruan, ostiral honetako saioan Xalbador bertsolaria  oroituko da. Izan ere, urriaren 13a arte, “Goresmenak Xalbadorri” erakusketa dugu ikusgai Photomuseumeko aldi-baterako erakusketen aretoan. 

 

Hori dela eta, ostiralean bi dokumental proiektatuko dira. Bata, RTVE-k eginikoa, 1969ko bertsolari txapelketari buruzkoa da: “Fiestas. Bertsolaris. Poetas populares vascos”. Bestea, “Xalbador Gaztain Kormutxa” (1981), Juan Miguel Gutiérrez-ek zuzenduriko dokumentala da. Bertan, Urepeleko artzainaren bizimodua kontatzen da familia artekoei eta bere ezagunei egindako elkarrizketen bitartez. 

 

Dokumental hauen aurkezpena Joxe Mari Iriondoren eskutik etorriko da.  Gauza jakina da kazetari azpeitiarra bertsolaritza mundua barru barrutik ezagutzen duela. Bere ekarpena azpimarratzekoa da. Kazetari izanik bertsolaritza aintzakotzat hartu izan duelako eta hamaika bertso saio, erromeria eta kantaldietan zuzen-zuzenean parte hartu duelako, ekitaldiak zuzentzen, gai-jartzaile modura edo zuzeneko grabazioak jasoz.

 

 

Samuel A. Taylor

IRAILAK

20

SEPTIEMBRE

2019

18,00 H.

Doako sarrera

Entrada gratuita

 AULA / GELA

Photomuseumek  sustatu eta Zarauzko Udalak babestutako Aula/Gela kulturaren difusiorako programaren barruan, ostiral honetako saioan Samuel  A. Taylor dramagile estatubatuarrari buruzkoa izango da.

Broadway famatuan The Happy Time obrarekin egin zuen debuta 1950an.  Sabrina Fair lana idatzi zuen (1953) eta zinemara egokitzeko gidoia ere idatzi zuen Billy Wilder Eta Ernest Lehman-ekin batera. Pelikulak urte bat beranduago, Golden Gobe saria irabazi zuen. Arrakasta horrek, Hollywoodeko ateak ireki zizkion eta esaterako, Alfred Hitchcock-en Vertigo (1958) film klasikoan edota  The Eddy Duchin Story (1956) filmetan lan egin zuen.

 

 AULA / GELA

Dentro del programa Aula/Gela de difusión cultural promovido por el Photomuseum y patrocinado por el Ayuntamiento de Zarautz la sesión de este viernes girará en torno al dramaturgo estadounidense Samuel A. Taylor.

Hizo su debut en Broadway con The Happy Time en 1950. Escribió la obra Sabrina Fair (1953) y co-escribió el guion de su adaptación al cine el año siguiente. En 1955, ganó un Globo de Oro y fue nominado por la Academia por el guion. Su éxito le trajo más trabajo en Hollywood, incluyendo la clásica Vertigo (1958) de Alfred Hitchcock y una película auto-biográfica: The Eddy Duchin Story (1956).

 

Pío Baroja y Nessi

IRAILAK

13

SEPTIEMBRE

2019

18,00 H.

Doako sarrera

Entrada gratuita

 AULA / GELA

Photomuseumek  sustatu eta Zarauzko Udalak babestutako Aula/Gela kulturaren difusiorako programaren barruan, ostiral honetako saioan Pio Baroja y Nessi, Gipuzkoar eleberrigile ospetsua, oroituko da.

Nahiz eta Medikuntzan doktoratu zen, lanbide hori utzi zuen literatura jorratzeko. Batez ere eleberria landu zuen eta, neurri txikiagoan, antzerkia. Pío Baroja Donostian jaio zen, baina ia bere bizitza guztian zehar, Madrilen bizi izan zen. Bertan ikasi zuen Medikuntza eta minaren inguruko tesia zela medio, doktoratu zen. Zestoan denbora laburrez Mediku lanbidean aritu zen. Madrilera itzuli zenean, Azorín, Maeztu… eta zenbait idazleekin harremanetan jarri zen eta literatura, bere bokazio handia, landu zuen geroztik.

Egunkarietarako eta aldizkarietarako kolaborazioak egin ostean, 1900eko hamarkadan bere lehen liburuak argitaratu zituen. 1911n El árbol de la ciencia plazaratu zuen, bere lanik ezagunena. Ordura arte, ipuinak, artikuluak, saiakerak eta hamazazpi eleberri argitaratuak  zituen, baina eleberri horrekin lortu zuen ospea eta onarpena. 1935ean Real Academia Española-n sartu zen. Gerra Zibilean, Frantziara joan zen, baina 1940an berriro Madrilera bueltatu zen eta bertan hil zen. 1956ean.

 

 AULA / GELA

Dentro del programa Aula/Gela de difusión cultural promovido por el Photomuseum y patrocinado por el Ayuntamiento de Zarautz la sesión de este viernes girará en torno al escritor guipuzcoano Pío Baroja y Nessi.

Aunque se doctoró en Medicina, terminó abandonando dicha profesión en favor de la literatura, actividad en la que cultivó la novela y, en mucha menor medida, el teatro. Pío Baroja nació en San Sebastián y vivió, durante casi toda su vida, en Madrid. Allí estudió Medicina y se doctoró con una tesis sobre el dolor. Su ejercicio como médico fue breve, en Cestona. Vuelve a Madrid donde entra en contacto con escritores como Azorín o Maeztu y se volcará en la literatura, su gran vocación.

Publica sus primeros libros en la década de 1900, tras una serie de colaboraciones en diarios y revistas. En 1911 publica El árbol de la ciencia, su obra más conocida. Hasta entonces había publicado cuentos, artículos, ensayos, y diecisiete novelas, pero esa novela será su consagración. En 1935 ingresa en la Real Academia. Durante la Guerra Civil pasa a Francia, pero en 1940 se instala de nuevo en Madrid. Muere en 1956.

 

Xalbador gogoratuz

IRAILAK

06

SEPTIEMBRE

2019

18,00 H.

Doako sarrera

Entrada gratuita

 AULA / GELA

Photomuseumek  sustatu eta Zarauzko Udalak babestutako Aula/Gela kulturaren difusiorako programaren barruan, ostiral honetako emanaldia Fernando Aire, Xalbador bertsolariaren figura gogoratzeko balioko digu.

Urepeleko artzaina bezala ere ezaguna, bertsolaritzan erreferente bat dugu Xalbador.

Xalbadorren bertsoak eredu dira hainbat arrazoiengatik: hitzak aukeratzeko trebeziagatik, bere lirismoagatik, gai unibertsalak, sentimenduak jorratzeko abileziagatik edota metaforak sortzeko gaitasunagatik.

Bere beste ekarpen bat ere aipatu behar dugu, bertso-liburuen argitalpena, alegia. Ezin bertzean, Herri gogoan edo Odolaren mintzoa plazaratu zituen, azken hori beti goraipatzen dena.  

Jacques Léonard

ABUZTUAK

30

AGOSTO

2019

18,00 H.

Doako sarrera

Entrada gratuita

 AULA / GELA

 

Photomuseumek  sustatu eta Zarauzko Udalak babestutako Aula/Gela kulturaren difusiorako programaren barruan, ostiral honetako saioa, Jacques Leonard idazle, zinemagile eta argazkilari frantsesaren  inguruan izango da.

 Jacques Leonard Bartzelonara 50 ko hamarkadaren hasieran  heldu zen. Jatorriz frantsez familia onekoa zen eta Montjuïc barrutiko komunitate ijitoari argazkiak egitea lortu zuen, Rosario Amaya, bere emazteari esker. Izan ere, Rosario, Hostafrancs auzoko ijito katalana zen eta mundu horretan sartu zuen. 

Ijito-kulturarekiko lilura azaltzen dute bere argazkiek. Komunitate eta garai baten erretratu bikaina lortu zuen. Bartzelonako kanpoaldea erakusten zuten: Montjuïc-eko barrakak, komunitate ijito zabalaren ohiturak eta errituak jaso zituen. Aipatzekoa da bere argazki-artxiboak duen balio historiko eta dokumentala.

 AULA / GELA

Dentro del programa Aula/Gela de difusión cultural promovido por el Photomuseum y patrocinado por el Ayuntamiento de Zarautz la sesión de este viernes girará en torno al cineasta, escritor y fotógrafo francés Jacques Léonard.

Jacques Leonard era hijo de una familia francesa acomodada que llegó a Barcelona a principios de los años 50. Gracias a su esposa Rosario Amaya, gitana catalana del barrio de Hostafrancs, logró introducirse y fotografiar a la comunidad gitana.

La fascinación del fotógrafo por la cultura gitana, le llevó a hacer un magnífico retrato de las costumbres y rituales de esta comunidad y de una época. Su archivo fotográfico tiene un gran valor histórico y documental.

 

Maxwell Anderson

ABUZTUAK

23

AGOSTO

2019

18,00 H.

Doako sarrera

Entrada gratuita

 AULA / GELA

Photomuseumek  sustatu eta Zarauzko Udalak babestutako Aula/Gela kulturaren difusiorako programaren barruan, ostiral honetako saioan Maxwell Anderson dramagile estatubatuarrari buruzkoa izango da.

Maxwell Andersonek antzezlan poetikoak, antzezlan dramatiko historikoak eta musika-komediak idatzi zituan. Both your Houses (1933), parlamentuko ustelkeriaren kontrako obrarekin, Pulitzer Saria lortu zuen. Hala ere, zinemari egokitutako sorrerek egin zuten ospetsu, hala nola, Key Largo (Cayo Largo,1939). Broadway-eko obra hori neurtitzean idatzi zuen Andersonek eta 1948an John Huston-ek zuzenduriko izenburu bera duen filmaren oinarria da. Pelikula zinema beltzaren klasiko arras ezaguna da.

 

 AULA / GELA

 Dentro del programa Aula/Gela de difusión cultural promovido por el Photomuseum y patrocinado por el Ayuntamiento de Zarautz la sesión de este viernes girará en torno al dramaturgo estadounidense Maxwell Anderson. 

Escribió obras de teatro poético, recreaciones dramáticas históricas y libretos de comedias musicales. Con Both your Houses (1933), sátira en prosa contra la corrupción parlamentaria, obtuvo el premio Pulitzer. Sin embargo, se le recuerda en especial por sus creaciones adaptadas al cine como Cayo Largo (1939). La obra de Broadway fue escrita en verso y se convirtió en la base de la película de 1948 del mismo nombre, un clásico del cine negro dirigido por John Huston. 

 

ARGAZKIGINTZAREN NAZIOARTEKO EGUNA 2019 / DÍA INTERNACIONAL DE LA FOTOGRAFÍA 2019

ABUZTUAK

19

AGOSTO

2019

11,30 H.

Doako sarrera

Entrada gratuita

 

 

 

Urtero legez, abuztuaren 19an, Photomuseumak Argazkigintzaren Nazioarteko Eguna antolatzen du. Parisen, 1839an Zientzia eta Arte Ederren Akademian lehenengo prozedura fotografikoaren, hau da daguerrotipoaren,  aurkezpena egin zela aitzakiatzat hartuz. Horrela lehen unetik, argi eta garbi, jasota gelditu zen asmakizun berriaren balioa bai lekukotasunez bai arlo artistikoa lantzeko gaitasuna  zuelako.

Lehen unetik gizartea, Nicéphore Niépce-ren eta Louis-Jacques-Mandé Daguerre-ren aurkikundeak eskaintzen zuen laguntzaz eta zituen gaitasunez ohartu zen. Geroago hobekuntza tekniko desberdinek asmakizun honen garapena nabarmendu zuten. Zientziaren eta arteen alorretan bere aplikazioak asko izan dira eta entzutetsuak.

Zentzu honetan, azpimarratzekoa da hainbat artista plastikoek bai argazkigintzara bai zinemara jo dutela espiritu berritzaile eta esperimentalarekin.

Ekitaldi honetako programa horrela dago osatua; aurreskua, Daguerreren monumentuaren aurrean lore-eskaintza eta bertsolariaren emanaldia.

Ondoren “La guerra filmada” bildumaren “Campos de batalla y políticas de retaguardia” kapitulua proiektatuko da.

 ***

Anualmente, el 19 de agosto, el Photomuseum de Zarautz organiza el Día Internacional de la Fotografía, para conmemorar la presentación en 1839 del primer procedimiento fotográfico, el daguerrotipo, ante las Academias de Ciencias y de Bellas Artes de París. Así, desde el primer momento se dejó constancia del valor testimonial y artístico del nuevo invento.

Pronto la sociedad se percató de las prestaciones y del potencial que tenía el descubrimiento de Nicéphore Niépce y Louis-Jacques-Mandé Daguerre. Posteriormente las distintas mejoras técnicas acentuaron el desarrollo de este invento. Sus aplicaciones en el terreno de la ciencia y de las artes son muchas y notorias.

En este sentido, es necesario subrayar que numerosos artistas plásticos han recurrido tanto a la fotografía como al cine con un espíritu innovador y experimental. 

El programa de esta conmemoración constará de un aurresku, una ofrenda floral ante el monumento a Daguerre y la actuación de un bertsolari.

A continuación se proyectará uno de los capítulos de la Guerra filmada que la edición de TVE titula “Campos de batalla y políticas de retaguardia”.

alizar sus motos a comienzos del siglo XX y este movimiento de customización individual que conocemos hoy, comenzaría después de la Segunda Guerra Mundial.  A partir de las motos más sencillas hasta las prendas elegidas, son los documentos recogidos por la cámara de Julián Redondo y expuestas en el Photomuseum hasta el 1 de septiembre.

 

 

 

 

Herman Wouk

ABUZTUAK

16

AGOSTO

2019

18,00 H.

Doako sarrera

Entrada gratuita

 AULA / GELA

Photomuseumek  sustatu eta Zarauzko Udalak babestutako Aula/Gela kulturaren difusiorako programaren barruan, ostiral honetako saioan Herman Wouk idazle amerikarraren inguruan izango da.

Herman Wouk oso ezaguna izan zen Bigarren Mundu Gerraren gainean idatzitako “The winds of war” ( 1971) edota “War and remembrance” ( 1978) eleberri historikoei esker. Baina dudarik gabe bere lanik ezagunena 1951n argitaratutako “The Caine munity” izan zen, harekin irabazi zuelako Pulitzer Saria. Liburu hori idazteko oso baliagarriak izan zen gerra-ontzi batean zerbitzatu izana Bigarren Mundu Gerran.

Izan ere, Wouk Armadan sartu zen Pearl Harbor-en aurkako erasoaren ondoren. Zortzi inbasiotan parte hartu zuen eta hainbat domina militar irabazi zituen. “The Caine munity” (Gerra-matxinada) eleberrian oinarrituta, haren bertsioak Broadway-eko antzokietan antzeztu ziren, Humphrey Bogart aktoreak pantaila handira eraman zuen eta Robert Altman-ek miniserie bat egin zuen telebistarako.

            

 AULA / GELA

Dentro del programa Aula/Gela de difusión cultural promovido por el Photomuseum y patrocinado por el Ayuntamiento de Zarautz la sesión de este viernes girará en torno al escritor estadounidense Herman Wouk.

Herman Wouk es conocido por sus novelas sobre la Segunda Guerra Mundial, tales como “Vientos de guerra” (The winds of war, 1971) o “Recuerdos de guerra” (War and remembrance, 1978). Pero sin duda el más popular de sus novelas es “El motín de Caine” (The Caine mutiny) publicado en 1951, y con el que ganó el premio Pulitzer.

La novela está basado en su experiencia en un barco de guerra apostado en el Pacífico durante la Segunda Guerra Mundial, ya que Wouk se unió a la Marina tras el ataque contra Pearl Harbor. Participó en ocho invasiones y ganó varias medallas militares. Su novela “El motín de guerra” fue llevada al teatro en Broadway, a la pantalla grande con Humphrey Bogart como protagonista y a la televisión en una miniserie de Robert Altman.

Bonbardaketa atomikoak / Bombardeos atómicos

ABUZTUAK

09

AGOSTO

2019

18,00 H.

Doako sarrera

Entrada gratuita

 AULA / GELA

Bonbardaketa atomikoak

Photomuseumek  sustatu eta Zarauzko Udalak babestutako Aula/Gela kulturaren difusiorako programaren barruan, ostiral honetako saioan Hiroshima eta Nagasaki hiri japoniarrek II. Mundu Gerran jasandako bonbardaketa gogoratuko da.

1945eko abuztuaren 6an, “Enola Gay” B-29 bonbaketari amerikarrak lehen uranio-bonba jaurti zuen Hiroshima hiri japoniarraren gainean. Lau egun beranduago, bigarren bonba bota zuten Nagasaki hirian. Gertaera horiek gerraren bilakaera eta ondorengo nazioarteko erlazioen garapena markatu zuten.

*****

AULA / GELA

Bombardeos atómicos

Dentro del programa Aula/Gela de difusión cultural promovido por el Photomuseum y patrocinado por el Ayuntamiento de Zarautz la sesión de este viernes servirá para recordar los bombardeos atómicos sobre las ciudades japonesas de Hiroshima y Nagasaki durante la II Guerra Mundial.

El 6 de agosto de 1945, el bombardero americano B-29 “Enola Gaylanzó la primera bomba de uranio sobre la ciudad japonesa de Hiroshima. Cuatro días más tarde se bombardeó Nagasaki. Estos acontecimientos marcaron el devenir de la contienda y el posterior desarrollo de las relaciones internacionales.

Orrialdea 15/24